سفارش تبلیغ
صبا
خانه ویرایش و نگارش / خانه کتاب
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» بخشبندی ادبیات بر پایه? شیوه? بیان

بخش‌بندی ادبیات بر پایه? شیوه? بیان[ویرایش]

ادبیات را از دیدگاه شیوه? بیان و شکل ظاهری می‌توان به دو دسته? کلی نظم و نثر تقسیم کرد، که هر کدام از آن‌ها شامل بخش‌های کوچک‌تری هستند.

شعر (سروده)[ویرایش]

شعر، چامه یا چکامه، بر پایه? دیدگاه‌های سنتی، سخنی است موزون و خیال‌انگیز که دارای قافیه است، اگر چه برخی، قافیه را از شرایط شعر نمی‌دانند. نگارش شعر به صنایع و آرایه‌های ادبی متکی است. صنایعی چون تشبیه، مراعات نظیر و استعاره و…؛ وزن اشعار ممکن است شامل الگویی از تکیه‌ها (وزن تکیه‌ای) یا الگویی از هجاهای ناهم‌طول بوده (وزن عروضی) یا از قافیه استفاده نکند. توصیف‌ناپذیری شعر در ذات آن قرار دارد و به سختی می‌توان تعریفی جامع برای آن یافت، به ویژه آن‌که با دگرگونی‌های شعر و سبک سرایش در گذر زمان، تعاریف سنتی دیگر کاربرد گذشته? خود را ندارند و جوامع، تعاریف مدرن‌تری از مقوله‌های گوناگون هنر و ادبیات ارایه داده‌اند.

سرایش شعر، سابقه‌ای طولانی نزد انسان‌ها دارد و یکی از کهن‌ترین گونه‌های ادبی در جهان به شمار می‌رود: نخستین نمونه‌های ادبی شناخته‌شده حماسه? سومری گیلگمش (2700 پیش از میلاد)، بخش‌هایی از انجیل، آثار به جا مانده از هومر (مانند ایلیاد و اودیسه) و حماسه‌های هندی رامایانا و مهابهاراتا هستند.

نثر (نوشتار)[ویرایش]

نثر نوعی نگارش است که به هیچ گونه ساختار شکلی (به جز دستور زبان ساده) پایبند نیست؛ در متون منثور، اجباری در زیبا گفتن یا استفاده از واژگان زیبا وجود ندارد. با این حال نثر را نیز می‌توان به شکل زیبا نوشت، اما در این گونه? ادبی از شکل ظاهری واژه‌ها (وزن یا واج‌آرایی) استفاده? کمتری می‌شود و به جای آن‌ها از سبک، جایگذاری یا گنجاندن تصویر سود برده می‌شود. با این وجود نمی‌توان به دقت تمایز نثر با شعر را مشخص کرد. برای مثال در سجع که خود نوعی نثر است، در پایان دو جمله که به دنبال هم می‌آیند باید دو واژه? یکسان یا هم‌وزن آورده شود. این حالت، نوعی وزن و زیبایی شاعرانه به متن منثور می‌دهد.



دیدگاه مخاطبان ()
» <خانه ویرایش> ( ..... )
»» فهرست یادداشت‏ ها

چند نکته درباره کتاب کودک
رشنیق / رشنیغ
میوه های قرآنی میوه ها در قرآن
خرید و فروش کتاب دست دوم
ابوالقاسم حالت ملقب به ابوالعینک
متن شعر محسن کاویانی همایش شعر عاشورایی کنگاو - آپارات
آرایه های ادبی/نقد ادبی / منابع این چند یادداشت به نقل از ویکی پ
نظریه ادبی/ گونه های ادبی
انواع ادبی
بخشبندی ادبیات بر پایه? شیوه? بیان
تاریخچه ادبیات
تعریف ادبیات
ادب/ ادبیات
تعریف ادبیات
ادبیات
[همه عناوین(78)][عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 20
>> بازدید دیروز: 50
>> مجموع بازدیدها: 164637
» درباره من

خانه ویرایش و نگارش / خانه کتاب
احمد رمضانی
خانه ویرایش و نگارش 288-1515-0919 gt.adineh@gmail.com 09191515288 https://telegram.me/Books_1397

» فهرست موضوعی یادداشت ‏ها
ویرایش[23] . ویراستار[9] . اساتید ویرایش[7] . ویراستاری[5] . دستور زبان فارسی[4] . ویرایش زبانی-ساختاری[4] . ویرایش فنی(صوری)[4] . نگارش[2] . مشاغل خانگی[2] . دستور خط فارسی[2] . بازنویسی[2] . پانوشت . پاورپوینت . پرورش مطلب . تعریف ادبیات . تعریف دستور خط فارسی . تلخیص کتاب . چاپ . خلاصه نویسی . ارجاع . انواع پاورقی . انواع ویرایش . آموزش . آموزش مجازی . ادبیات در لغت . معاصم . معرفی مرکز . معرفی کتاب . معنای لغت . منابع مطالعاتی ویرایش/ویراستاری . نرخ نامه . نقدکتاب . نمونه خوانی . نیم‌فاصله . دعوت به همکاری . زرتشتی . زردشتی . ساخت پاورپوینت . سیر مطالعاتی ویراستاری/ ویرایش . سیر مطالعاتی ویرایش و درست‌نویسی . ویرایش محتوایی . ویرایش نگارشی . کارمزد . کتاب . کتاب کودک . ویرایش صوری . ویرایش فنی . ویرایش ادبی . ویرایش زبانی . ادبیات فارسی[-3] .
» بایگانی مطالب
کلیات
ویرایش فنّی (ویرایش صوری)
ویرایش زبانی - ساختاری
ویرایش تخصصی(علمی/محتوایی)
معرفی اساتید ویراستاری
معرفی کتاب و پایگاه های فضای مجازی
نقد و نظر-گفتگو
متفرقه

» نماد تارنما


» نشانی دوستان

» صفحات اختصاصی
سرای طنز

» طراح قالب